Laboratorie 5 – Teknologi og inklusion 

Formålet med laboratoriet 

Teknologi ikke bare et værktøj, som neutralt stiller sig til rådighed for lærerens didaktiske og pædagogiske intentioner. Teknologi er designet med intentioner, og i skolens praksis mødes disse intentioner med feltets øvrige aktører og deres interesser og deres måder at interagere og bruge teknologierne på. Teknologiernes forskellige affordances træder frem og påvirker positioner og hierarkier og de forskellige og handlemuligheder aktørerne har.

Derfor handlede laboratoriet om at undersøge og udforske forskellige teknologier, som er designet til de elever, som har det svært. Dels i et forsøg på at forstå teknologier fra et teknisk perspektiv og vi vil sammen reflektere over den pædagogiske betydning af disse indsigter.

Mål for laboratoriet

  • Undersøge hvordan udvalgte teknologier har, og potentielt kan få betydning for inklusions- og eksklusionsprocesser i skolen 
  • Fælles refleksioner over hvordan man med (special)pædagogisk briller kan forstå de potentialer og udfordringer, som integrationen af teknologi i skolens praksis repræsenterer. Med særligt fokus de elever, som har det svært i skolen.

Undersøgelser og aktiviteter i forbindelse med laboratoriet 

I forbindelse med dette laboratorie fik deltagerne dels et blik ind under motorhjelmen på Appen Appwriter, som er designet til at hjælpe børn og unge, når de læser og skriver digitale tekster. Deltagerne fik adgang til en række interviews med Uffe, som har været med til at designe appwriter, og som kunne fortælle, om nogle af de intentioner, som ligger bag designet, og nogle af de mange valg og afvejninger, som er foretaget i forhold til, hvilken støtte appen skal tilbyde eleverne. 

Derefter undersøgte deltagerne appen som brugere. Dels forsøgte de at afprøve appen fra et elevperspektiv og dels fra et lærerperspektiv, og de gjorde sig overvejelser over, hvilke muligheder og barriere appen skaber, hvilke positioner den tilbyder deltagerne, og hvilke forståelser og diskurser, som er indlejret i appen, som en konsekvens af forskellige designvalg. Deltagerne diskuterede også, hvordan forskellige teknologier i klassen kan forstås som hhv. kompenserende, substituerende eller kollaborative. 

Plakat med et overblik over laboratoriet:

Kernelitteratur

Emtoft, L. (2017). “Jeg har aldrig prøvet at være den første” : – en undersøgelse af lærere og elevers praksis med IT og dennes betydning for deltagelse og inklusion. I: “Jeg har aldrig prøvet at være den første” : – en undersøgelse af lærere og elevers praksis med IT og dennes betydning for deltagelse og inklusion (1. udgave). Ph.D. skolen for mennesker og teknologi.

Sejer Iversen, Ole., Dindler, Christian., & Smith, R. Charlotte. (2019). En designtilgang til teknologiforståelse. (1. udgave.). Dafolo.

Teknologier og programmer

Appwriter er Danmarks mest udbredte læse- og skrivestøtteværktøj. Det er en app der er designet til at støtte elever med læse- og skrivevanskeligheder. Hvis din institution har adgang, kan du logge ind med unilogin her: 

https://account.wizkids.dk/login

I kan læse mere om Appwriter her:  https://www.wizkids.dk/skole/appwriter/

Et andet program, som kan støtte elever i undervisningen er IntoWords, som kan læse mere om her: 

https://intowords.com/

Andre ressourcer 

Se hvordan man kan bruge Appwriter her 

Se mere om IntoWords her 

Find PP slides fra laboratoriet herunder: