Laboratorie 1 – Demokrati, digital myndiggørelse og kritisk literacy

Laboratoriet er udviklet af Rasmus Fink Lorentzen, Lise Møller; Ditte Vejby Schou, Pernille Hargbøl Madsen, Andreas Mikael Fonfara og Marie Bloch Jespersen.

Det faglige møde i laboratorie 1 indeholdt et kritisk perspektiv fra både teknologiforståelse og dansk. Fra teknologiforståelse beskæftigede vi os primært med kompetenceområdet digital myndiggørelse. Digital myndiggørelse handler om at forholde sig kritisk til digitale artefakters indlejrede intention. Fra danskfaget inddrog vi hovedsageligt kompetenceområdet kommunikation, hvor kritisk literacy og kommunikationskritisk kompetence kom i spil. 

I laboratoriet skulle deltagerne undersøge institutionens læringsplatform. Ud fra analysemodellen Do Your Own Research In Technology (DORIT) undersøgte deltagerne hhv. It’s Learning og Teams. Analysen består af værdianalyse, brugsanalyse, formålsanalyse, teknologianalyse, argumentationsanalyse og konsekvensanalyse.

I en anden undersøgelse skulle deltagerne undersøge spændingsfeltet mellem deres egen adfærd på hhv. Facebook, Twitter og i Googles søgemaskine og de samme platformes indlejrede intentioner. Undersøgelsen kastede lys over algoritmers tracking og medvirken til filterboble og de ekkokamre, som både teknologien og deltagernes egen adfærd skaber. 

Deltagerne arbejdede desuden med programmet X-Ray Goggles. Programmet giver brugeren mulighed for at omskrive og udskifte hjemmesiders tekst og billeder, så man kan producere fake news. 

Teknologier og programmer i laboratorie 1

X-Ray Goggles: https://x-ray-goggles.mouse.org/

Kernelitteratur

Bundsgaard, J. (2009). Kompetencer i dansk. Kbh.: Gyldendal. s. 47-70

Iversen, O. S., Dindler, C. & Smith, R. C. (2019) En designtilgang til teknologiforståelse. Dafolo. (se kap. 10)

Laursen, Ronnie (2020): Does the Combination of Professional Leadership and Learning Management Systems Signal the End of Democratic Schooling? Research in Educational Administration & Leadership, Vol. 5

Lorentzen, R. F. (2020). Digital myndiggørelse i dansk. Kvan, 40 (117), s. 32–42.

Links anvendt i rækkefølge

https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2020/fremtidens-undervisere-skal-mestre-de-digitale-muligheder

https://www.zetland.dk/historie/sejvQG0v-a8DEYXaM-c34ba

https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/digitale-tjenester/facebook-slaa-maalrettede-reklamer-fra-i-5-trin

https://erhvervsstyrelsen.dk/mod-de-vaesentligste-cookietyper

https://trollfactory.yle.fi/

Caeli, E. N., & Bundsgaard, J. (2020). Teknologikritik i skolen – et demokratisk perspektiv på teknologiforståelse. In C. Haas & C. Matthiesen (Eds.), Fagdidaktik og demokrati (1. udgave, pp. 307–329). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Datafisk (spil om data og datahøst): https://xn--dataforstelse-xfb.dk/undervisningsforloeb/ Dataselfie: https://www.helloruby.com/play/27

Find pp slides fra laboratoriet herunder: