Laboratorie 5 – Tekster på spil

Laboratoriet er udviklet af Rasmus Fink Lorentzen, Lise Møller; Ditte Vejby Schou, Pernille Hargbøl Madsen, Andreas Mikael Fonfara og Marie Bloch Jespersen.

Det faglige møde i laboratorie 5 var centreret omkring computerspil. Vi arbejdede med spil som tekst, spil som fænomen og spil som computationel tænkemåde. 

Fra teknologiforståelse beskæftigede vi os med kompetenceområderne computationel tankegang og teknologisk handleevne. Områder som strukturering, modellering og programmering var centrale både til analyse og deltagernes egen produktion af spil. Fra danskfaget inddrog vi hovedsageligt kompetenceområderne læsning, fortolkning og fremstilling. Fokus var på fortolkning og fremstilling af spil, som en multimodal tekst. Læsefaglige begreber som forståelsesstrategier, læseretning, viden om verden metakognition mv. gav sammen med socialsemiotikken anledning til refleksioner over spil som multimodal tekst. 

I laboratoriet skulle deltagerne spille, analysere og producere computerspil.

I den første undersøgelse analyserede de spillet Machinarium ud fra spilfaglige og socialsemiotiske begreber. Den spilfaglige undersøgelse tog fat på bl.a. spilgenre, game world, gameplay, game rules, game mechanics samt spillets fortælling og æstetik. Socialsemiotikken blev brugt til at undersøge fx affordance, funktionel specialisering, saliens og rytme.

I undersøgelse to kom deltagernes teknologiske handleevne i brug. De spillede og programmerede arkadespil i programmet MakeCode Arcade.

Deltagerne blokprogrammerede deres spil enten fra bunden eller ud fra princippet use-modify-create, hvor man tilretter et spil, der allerede er færdigprogrammeret. De færdige spil blev overført og afprøvet på en lille spillekonsol kaldet Kittenbot.

Efter afprøvning af hinandens spil reflekterede deltagerne over computationelle, spilfaglige, læsefaglige og semiotiske iagttagelser.

Undersøgelserne kastede lys over brugen af computerspil som tekst i dansk.

Teknologier og programmer i laboratorie 5

Computerspil

Machinarium 

Findes i en gratis demoversion til download på STEAM. https://store.steampowered.com/app/40700/Machinarium/ 

Samorost

https://amanita-design.net/games/samorost-1.html

Gone home 

https://store.steampowered.com/app/232430/Gone_Home/?l=danish

Stanley Parable

https://store.steampowered.com/app/221910/The_Stanley_Parable/

The Room

https://store.steampowered.com/app/425580/The_Room_Two/

Alzheimer’s memories 

https://store.steampowered.com/app/1624990/Alzheimers_Memories/

Rime

https://store.steampowered.com/app/493200/RiME/

Creaks

https://amanita-design.net/games/creaks.html

The Witness

https://store.steampowered.com/app/210970/The_Witness/

https://arcade.makecode.com/

Programmer

https://arcade.makecode.com/

Berthelsen, U. D. (2020). Computational tænkning : om mennesker, maskiner og pædagogik. Kvan, 40(117), 43–53.

Egenfeldt-Nielsen, S., Smith, J. H., & Tosca, S. P. (2020). Understanding video games : the essential introduction (4. ed.). Routledge.

Gee, J. (2007). Are Video Games Good for Learning? Nord. J. Digit. Lit., 1. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2006-03-02

Hanghøj, T. (2017). Den spilkompetente lærer: mellem game literacy og gamemastering. Learning Tech, (3), 8–31.

Hanghøj, T. (2018). Skrivning i og rundt om Minecraft. In Innovativ Undervisning med it. Forskning i de tre demonstrationsskoleforsøg – bind II. Aarhus Universitetsforlag.

Hetmar, V. (2019). Fagpædagogik i et kulturformsperspektiv. Aarhus Universitetsforlag 

Juul, J. (2013). The Art of Failure : An Essay on the Pain of Playing Video Games. Mit Press. 

Maagerø, E., & Tønnessen, E. S. (2017). Multimodal tekstkompetence. Klim.

Møller, L. D. (2014). Spilbaseret læring – spilbaseret literacy? Sprogpraksis og spildynamikker. Viden Om Literacy, 16, 88-90,92-99. http://www.videnomlaesning.dk/wp-content/uploads/16_Lise-Dissing-Moller.pdf 

Squire, K. (2006). From Content to Context: Videogames as Designed Experience. Educational Researcher, 35(8), 19–29. http://www.jstor.org/stable/4124789

Würtz, M. (2008). Multimodal literacitet: læse- og skrivekompetence i forhold til digitale tekster.https://docplayer.dk/177281-Multimodal-literacitet-laese-og-skrivekompetencer-i-forhold-til-digitale-tekster.html 

https://www.youtube.com/watch?v=3wMk8SqFoEk (Steinkühler og affinity groups)

https://youtu.be/IMqA7PqHySk (Gee)

Fiktion om robotter/spil:

Morten Dürr: Robotten kan skide! 2018, Forlaget Plot

Sanne Haugaard: På Giga (2022) Dansklærerforeningens Forlag

Meisler og Hübbe, Tavs

Meisler og Hübbe, Nord

Gratis puzzle games: 

https://amanita-design.net/games/samorost-1.htmlMachinarium findes i en gratis demoversion til download på STEAM. https://store.steampowered.com/app/40700/Machinarium/

Find PP slides til laboratoriet herunder: