Laboratorie 4 – Elevernes teknologier

Formålet med laboratoriet 

Børns liv er filtret ind i teknologi. Det er for så vidt ikke noget nyt, men digitaliseringen og udbredelsen af sociale medier har betydet, at teknologier, som er vidtrækkende både i forhold til antallet af brugere, tidsforbruget og hvor meget man på enkel vis kan dele med omverdenen i meget stort omfang, har vundet indpas i børnenes liv. På svært gennemskuelige måder spiller de sociale medier, og de digitale teknologier som de er indlejret i, en betydelig rolle i børn og unge menneskers selv- og identitetsdannelse og i forhold til børne- og ungdomskulturen. Derfor handlede laboratoriet om at undersøge, hvordan nye former for social praksis blandt børn og unge får betydning for pædagogik, skole og uddannelse.  

Mål for laboratoriet

Mål for laboratoriet 

  • At få indblik i TikTok som teknologi og få en øget forståelse for, hvordan det bliver brugt af børn og unge
  • At forstå og analysere et social medie i forhold til børn og unges identitetsdannelse, socialisering og udvikling rettet mod undervisning på læreruddannelsen. 

Undersøgelser og aktiviteter i forbindelse med laboratoriet 

Deltagerne havde på interviewet en ung om vedkommendes brug af sociale medier. På selve laboratoriedagen var der besøg af en ung superbruger af TikTok, som fortalte om sit brug af mediet og sine overvejelser i forbindelse med sit brug. F.eks. tidsforbrug, venner, synlighed, måder at fremstå på, osv. Efterfulgt af en spørgerunde. Derefter fik 

deltagerne selv lejlighed til at afprøve, undersøge og lege med TikTok ved f.eks. at lave dansevideoer assisteret af superbrugeren. Og deltagerne fik lejlighed til at analyser og gøre sig overvejelser over designets intentioner og de typer af affordance, som opstår i brugen af TikTok. 

Deltagerne hørte også et oplæg fra forsker Andreas Lieberoth, som forsker i børn og unges brug af digitale medier.

Der var også lejlighed til at reflektere over de socialiteter, positioner og rammer for identitets- og selvdannelse, som de sociale medier udgør set i f.eks. et mobbeperspektiv. 

Plakat med et overblik over laboratoriet:

Kernelitteratur

Johansen, Stine L. og Larsen, Marlene C. (2019): Sociale relationer. I: Børn unge og medier. Samfundslitteratur. (61-88)

Fog, E. (2020). TikTok. Musik, stemninger og skjulte algoritmer. Rapport udgivet af UB&U Media 

EMU.dk: Viden Om – digital støj i undervisningen https://emu.dk/grundskole/forskning-og-viden/viden-om-udgivelser/viden-om-digital-stoej-i-undervisningen

Andre ressourcer 

Forsker Jette Kofoed om holder foredrag om digital mobning

Lyt til podcasten ‘Digitale liv og tendenser’ hvor Jon K. Lange fra Red barnet bliver interviewet om børn og unges brug af digitale medier.https://www.spreaker.com/user/12959497/digitale-liv-og-tendenser-interview-med-#

Find PP slides fra laboratoriet herunder: