Laboratorie 3 – Designprocesser ind i pædagogikken

Formålet med laboratoriet 

Der er i samfundet en stor optagethed af, hvordan man teknologier skaber nye muligheder for produktion, fabrikation, skabelse og udvikling af viden. Der er også stort fokus på, hvordan designtænkning kan understøtte kreative og innovative processer. Derfor var der i laboratoriet fokus på at få undersøge og få konkrete erfaringer med materialiteter, praksisser og begreber, som knytter sig til det designbaserede arbejde med teknologi. Dette skulle give anledning til refleksioner over, hvordan designtænkning kobler eller ikke kobler til eksisterende pædagogiske og didaktiske forståelser og praksisser.  

Mål for laboratoriet

  • At få erfaringer med og lov til at eksperimentere med teknologisk skabelse (Making)
  • At deltagerne fik erfaringer med designprocesser og lov til at eksperimentere med processernes betydning i en pædagogisk kontekst 
  • At give lejlighed til at diskutere hvordan designprocesser står i forhold til teknologiforståelse og myndiggørelse
  • At give plads til overvejelser over i hvilket omfang ideerne bag ‘making’ og design integreres i skolen kan bør og være en del af skolens praksis? 

Undersøgelser og aktiviteter i forbindelse med laboratoriet 

I laboratoriet prøvede deltagerne kræfter med et kort designforløb, hvor de skulle designe ’en ny gavegivningsoplevelse’ til en af de øvrige deltagere for at få erfaringer med designprocesser. Der blev reflekteret over designbegrebet og sammenhænge med andre tilgange til at rammesætte elevernes erfarings- og erkendelsesprocesser som f.eks. problemorienteret undervisning, projektpædagogik eller værkstedsarbejde. 

Deltagerne blev også bedt om at træde ind i makerspaces og bygge robotter ved hjælp af pap, lim, tape, microbits og forhåndenværende materialer, og efterfølgende blev der reflekteret over koblinger mellem de skabende processer og en bred vifte af pædagogiske teorier om erfaringspædagogik, kritisk dannelse, socio-kulturelle og materielle læringsteorier og situerede syn på læring. Deltagerne reflekterede også over begreber som artefakter, affordance, det at tænke gennem ting og organisationsformer. 

Plakat med et overblik over laboratoriet:

Kernelitteratur

Blikstein, P., Martinez, S.L. and Pang, H.A. Meaningful Making: Projects and Inspirations for FabLabs and Makerspaces. [Online] Kan hentes her

Johansen, Stine Liv (2018): ‘Skolen som Makerspace – leg og læring i kreative rum’ I: Møller, Hasse Herold et. al. (2019).‘Leg i skolen – en antologi”. UP – Unge pædagoger.

Dindler, C (2019). En desingtilgang til teknologiforståelse. I: Iversen, O.S., Dindler, C & Smith, R.C. En desingtilgang til teknologiforståelse. Dafolo.

Teknologier og programmer

Microbits

Vi arbejdede i laboratoriet med at bygge robotter – blandt andet med hjælp fra microbits: 

https://microbit.org/get-started/first-steps/set-up/

Robotterne skulle ikke nødvendigvis være perfekte – de måtte gerne værre ’Shitty’: 

Andre ressourcer 

Her er eksempler på, hvordan børn arbejder i makerspaces

Her er overvejelser over det at skabe nysgerrigt og undersøgende og turde arbejde med det ’nytteløse’ og fejlbehæftede for til gengæld at blive klogere og få erfaringer: 

Find pp slides fra laboratoriet herunder: