Laboratorie 1 – Teknologiforståelse og pædagogik

Formålet med laboratoriet 

Begrebet teknologiforståelse har fået stor betydning i uddannelsesverdenen og i skolen, så dette laboratorie handlede om at gå tættere på begrebet og undersøge forskellige forståelser af teknologis potentielle betydninger for de pædagogiske fagligheder. I laboratoriet arbejdede deltagerne også med nogle af de teknologiske fænomener, som man arbejder med i teknologiforståelse som fag, og undersøgte dem både med pædagogiske såvel som teknologiske briller.   

Mål for laboratoriet

  • At introducere til teknologiforståelse(r) som begreb og fag
  • Undersøge koblinger mellem teknologiforståelse og PL – Hvad det for forståelser, som vi mangler og skal udvikle?
  • Begynde at udvikle fælles begrebsapparat – opbygge indsigt, sprog og begreber

Undersøgelser og aktiviteter i forbindelse med laboratoriet 

Deltagerne downloadede spillet Among us og spillede det sammen. Det gav anledning til at overveje, hvordan teknologier rammesætter samvær mellem børn og unge – men selvfølgelig ikke betingelsesløst…  

Laboratoriet havde besøg af Mikkel Hjort, som har været med til at formulere Teknologiforståelse som forsøgsfag i skolen, og som fortalte om fagligheden og hvorfor den er vigtig i forhold til blandt andet at forstå betingelserne for at bruge teknologierne. 

På baggrund af teknologisafarier, som deltagerne havde gennemført derhjemme på forhånd, diskuterede deltagerne, hvad teknologier egentligt er, og hvordan de er tilstede alle vegne.

Dagen sluttede med, at deltagerne undersøgte browsere og søgemaskiner som næsten usynlige men alligevel allestedsnærværende teknologier, som spiller en stor rolle i de fleste menneskers interaktioner med omverden, og hvor grundlæggende forståelser kan gøre en stor forskel.   

Christensen, Ove (2020). Teknologi og forståelse. Et intrikat mellemværende. Unge pædagoger nr.1.årg. 81. 2020. 

Fibiger, Johannes (2020). Hvad er teknologi? I: Teknologiforståelser. Filtret ind og ud af teknologiens verden. Samfundslitteratur. Frederiksberg

Wagner, ML, Sejer Iversen, O. & Caspersen ME (2020) – Teknologiforståelsens rationale. På vej mod computationel empowerment i den danske grundskole. Unge pædagoger nr.1.årg. 81. 2020. 

Among Us

Hent appen/spillet ‘Among Us’ til din telefon – prøv at spil det. 

Læg mærke til din måde at tilgå teknologien på – hente, åbne, lære at spille… ?

Tankevækkende interview med socialpsykologen og Harward professoren Shoshana Zuboff, hvor hun fortæller om begrebet ‘overvågningskapitalisme’: 

Peter går på teknologisafari derhjemme og unboxer en kendt teknologi

Find pp slides fra laboratoriet herunder: